کد خبر: 1230205
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
شهادت سید ابراهیم رئیسی امر بعید نبود. امر قریب بود. او خود را در معرض شهادت قرار داده بود. شهادت، مرگ ناخواسته نیست. حادثه نیست. واقعه است. انتخاب‌شده است. ابراهیم خود انتخاب کرد که جهادی باشد. خود انتخاب کرد که پیشمرگ ملت باشد. وجدان او در کار، وجدان یک شهید زنده بود. اراده او در خدمت، اراده محدود و مسدود نبود. تا آخرش را فکر کرده بود. همیشه در میان جمعیت بود. همیشه در سفر، در خطر. وقتی هم در حضر بود، بی‌تاب سرنوشت مردم بود. به سرنوشت خودش کاری نداشت و این خصلت شهید است. او بوی شهادت می‌داد؛ و به پاداش خدمات جهادی‌اش رسید.

جوان آنلاین: شهادت سیدابراهیم رئیسی امر بعید نبود. امر قریب بود. او خود را در معرض شهادت قرار داده بود. شهادت، مرگ ناخواسته نیست. حادثه نیست. واقعه است. انتخاب‌شده است. ابراهیم خود انتخاب کرد که جهادی باشد. خود انتخاب کرد که پیشمرگ ملت باشد. وجدان او در کار، وجدان یک شهید زنده بود. اراده او در خدمت، اراده محدود و مسدود نبود. تا آخرش را فکر کرده بود. همیشه در میان جمعیت بود. همیشه در سفر، در خطر. وقتی هم در حضر بود، بی‌تاب سرنوشت مردم بود. به سرنوشت خودش کاری نداشت و این خصلت شهید است. او بوی شهادت می‌داد؛ و به پاداش خدمات جهادی‌اش رسید. خبر اگرچه هولناک است، اما رهبر فرزانه و حکیم انقلاب به مردم اطمینان داد که اختلالی در کل کشور به‌وجود  نخواهد آمد. 
نقطه‌ای میان ورزقان، خدا آفرین و جلفا در شمال آذربایجان شرقی آخرین مقصد رئیس‌جمهور مردمی بود. رئیس‌جمهور مردم عاقبت‌بخیر شد. او تصمیم گرفته بود در این میدان، خادم جمهور باشد نه رئیس‌جمهور. 
آذربایجان و افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه کشورمان آخرین مقصد رئیس‌جمهوری بود که برای خدمت در میدان بود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دیروز درحالی در حادثه سقوط بالگرد حامل ایشان و همراهان در منطقه ورزقان استان آذربایجان‌شرقی به شهادت رسید که وزیر خارجه کشور، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان ومالک رحمتی استاندار نیز در این حادثه به شهادت رسیدند.
جهان از همان ساعات اولیه دریافت خبر سانحه برای رئیس‌جمهور و همراهان، در شوک خبری بود. مردم، نگران و دعاگویان بودند. اما خواست خداوند این بود که سید امام‌رضایی انقلاب در شب میلاد آن امام همام به ملکوت اعلی بپیوندد. 


 شاگرد بهشتی و یاور رهبری
آیت‌الله رئیسی روحانی‌زاده و از سلسله جلیلیه سادات بود. آذر ۱۳۳۹ وقتی که هوای مشهد آرام‌آرام دل به زمستان می‌سپرد، صدای نوزادی در محله نوغان در خانه حجت‌الاسلام سیدحاجی رئیس‌الساداتی و سیده عصمت خدادادحسینی پیچید که نامش را ابراهیم گذاشتند. ابراهیم در مدرسه جوادیه با مقدمات ابتدایی نظام جدید آشنا شد و تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی اداره می‌شد، تحصیل نمود. 
رئیسی همانند هم‌نسلان خود به سیل خروشان انقلاب پیوست و در تجمعات انقلابی حضوری فعال داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیاز‌های مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد. 
شاگرد بهشتی از سال ۱۳۵۹ با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج سیر مدیریتی خود را شروع کرد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده‌دار شد. 
آیت‌الله رئیسی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی او در تهران آغاز شد. بعد از رحلت امام (ره) رئیسی با حکم رئیس قوه قضائیه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. او از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ در این مسئولیت حضور داشت. 
سیدابراهیم از سال ۸۳ تا ۹۳ به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود و از سال ۹۳ هم به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد. سال ۱۳۹۴ نقطه عطفی در کارنامه سیدابراهیم بود. رهبر انقلاب در این سال سید ابراهیم را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد. خدمات ارزنده رئیسی در این مسئولیت باعث شد که در سطح جامعه به سید محرومان شناخته شود. 
تحول در قوه قضائیه مورد مطالبه رهبر انقلاب بود. ایشان در سال ۹۷ سیدابراهیم را برای تحول در قوه قضائیه برگزید که تحولات در این دوره به قدری محسوس بود که دوست و دشمن همگی به زبان آوردند. سید محرومان در خرداد ۱۴۰۰ ردای سیاست به تن کرد، در انتخاباتی که حدود ۱۹ میلیون نفر به او رأی دادند. البته اگر مجلس خبرگان را در نظر نگیریم که از سال ۱۳۸۵ رئیسی همواره عضوی از این مجلس بوده است. 
 ورود سیدابراهیم به مسئولیت قضایی مانع تحصیل او نشد. او اصول فقه را نزد آیت‌الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل‌هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت‌الله ستوده و آیت‌الله طاهری‌خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سیدعلی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت‌الله مطهری و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله نوری‌همدانی آموخت. رئیسی خارج اصول را نزد آیت الله سیدمحمدحسن مرعشی‌شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت الله آقامجتبی تهرانی و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب تلمذ نمود. دکترای فقه و حقوق خصوصی از مدرسه عالی شهید مطهری هم بالاترین سطح تحصیلات مدرن رئیس‌جمهور مردمی بود. 


 در میدان، با مردم، برای مردم
شعار دولت سیدابراهیم «دولت مردمی» بود. همین شعار هم همواره مورد ستایش رهبر انقلاب و مردم بود. گل سرسبد صحبت‌های سیدابراهیم با مردم و برای مردم بود. ۴۶ سفر استانی در ۳۴ ماه نمادی از همین در میدان و با مردم بودن بود. ۴۶ سفری که با ۲۸ سفر خارجی نمادی از تحرک و کارآمدی دولت مردمی بود. 
 پیش‌بینی قانون اساسی در فقدان رئیس‌جمهور
قانون اساسی کشورمان برای شرایط خاص فقدان رئیس‌جمهور در اصل ۱۳۱ خود پیش‌بینی لازم را انجام داده است. براساس این بند معاون اول باید عهده‌دار مسئولیت رئیس‌جمهور شود. «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
0
0
با سلام . سلام و تسلیت بر پیکر پاکتان . ❤️❤️????
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
0
0
روح پاکش با امیر المومنین محشور باد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار